Důležité informace k STK a měření emisí
V návaznosti na legislativní změny nastaly krušné časy vlastníkům starších vozidel. Starším vozidlem přitom není myšleno od roku 2000 dál, ale problém může potkat i relativně nové vozidlo.
Konkrétně u měření emisí spočívá háček v tom, že podle správného postupu se měření emisí neprovede, pokud bude mít vozidlo v paměti řídící jednotky evidovanou jakoukoliv závadu. To znamená, že i vozidlo, které by emisemi normálně prošlo, zde narazí a přitom může jít o již opravenou závadu (které zůstala zapsaná v paměti řídící jednotky) nebo triviální závadu (např. nepatrně podhuštěné pneumatiky), která nemá na bezpečnost provozu a už vůbec ne na výsledek emisí žádný vliv. Korunu tomuto nesmyslnému postupu nasazuje fakt, že si stanice měření emisí ponechá poplatek za měření emisí i v případě, kdy kvůli zjištěné závadě v paměti řídící jednotky měření neprovede.
V případě stanic technické kontroly nelze hovořit o nesmyslném postupu jako v případě měření emisí. Zde se jedná o bezpodmínečné a striktní dodržování zákona z důvodu monitoringu pracovišť stanic technické kontroly. Hlavními nedostatky jsou přitom chybějící hmotnostní štítky, zejména na starších vozidlech, které v minulosti pracovníci v 99 % případů promíjeli. Důležitý je také čitelný VIN kód vyražený na rámu vozidla, naopak VIN za sklem, tzv. pomocný VIN, není pro účely technické kontroly podstatný.
Cílem těchto opatření není nic jiného než omlazení vozového parku České republiky a všem nám nezbývá nic jiného, než se těmto novým podmínkám přizpůsobit.